mandag den 16. marts 2015

Havregrød

Det gik op for mig, at jeg altid spiser havregrød til morgenmad. Min basis-opskrift er egentligt ret simpelt.

Havregrød ala Karna

Denne her opskrift blev til, da jeg mødte min nuværende kæreste. Jeg har lavet en ny variation hver gang jeg har lavet havregrød til morgenmad.

Ingredienser (233 kcal)

  • 3 dl vand.
  • 1 dl havregryn (lige meget hvilken, 127 kcal).
  • 1/2 dl hørfrø (122 kcal).
  • 1/2 teske kanel.
  • En håndfuld rosiner (antaget mængde 20 g, 58 kcal).
  • 1/2 stor gulerod, groft revet.
  • En knivspids salt.
  • 3 teskeer sukker (48 kcal).

Fremgangsmåde

  • Bland ingredienser sammen i en gryde. 
  • Opvarm til grødet koger under omrøring.
  • Tag af varmen.
  • Læg låg på.
  • Vent 7-10 minutter for, at havre opsuger noget af væsken.

Energi

De 233 kcal indeholder ikke hørfrø, da de passerer igennem systemet uden at blive optaget.

Variationer

  1. 3 dl skummetmælk i stedet for vand for et højere kalorieindhold (108 kcal).
  2. Revet æble i stedet for gulerod.
  3. Friske blåbær i stedet for gulerod.
  4. En spiseske valgfri olie i stedet for hørfrø.
  5. En 1/2 dl solsikkekerner (163 kcal) i stedet for hørfrø for at få mere sundt fedt, da hørfrø passerer igennem fordøjelsen uden at blive optaget, hvis man ikke tygger dem.
  6. Fjern revet grøntsag/frugt og tilføj en spiseske jordnøddesmør for at give det hele en nøddet eftersmag.
  7. I stedet for gulerod/kanel/hørfrø/sukker/rosiner kan man anvende 2 tesker vaniljesukker, 200 g frosne jordbær og en håndfuld knuste mandler. Det giver en mere cremet konsistens og har mere form af en dessert.
  8. Tilføj 50 g proteinpulver hvis du føler, at protein er noget, som du mangler. ;)
Det er sund basismad som ikke indeholder ret mange kalorier - især hvis man ikke benytter mælk. Hvis man er en speltkusse så kan man sikkert vælge det rigtige økologiske varer, men jeg vælger nu at købe det billigste i discountbutikker. Det er hvad jeg føler, at jeg har råd til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar